B6 B12 - Vitamíny pro naše zdraví

 

Důležité vitamíny pro naše zdraví

Vitamíny B6  a B12  jsou členy rodiny vitamínů rozpustných ve vodě. Vitamíny řady B, jsou nezbytné živiny, což znamená, že je nutné je získat z vaší stravy nebo doplňků, abyste mohli žít. Mezi dobré zdroje B6 patří maso, ryba, drůbež a luštěniny. 

Vitamín B6 je společné označení pro tři pyridinové deriváty, pyridoxol (nebo také pyridoxin), pyridoxal a pyridoxamin. Všechny tyto látky,  společně se svými fosfáty, jsou účinné jako vitamíny, jejich deriváty se účastní metabolismu aminokyselin a sacharidů. Bez ohledu na konkrétní derivát, jenž je do těla přijímán, je aktivní formou tohoto vitamínu pyridoxal-5-fosfát, důležitý kofaktor enzymů. Všechny formy vitamínu B6 se mohou vyskytovat v potravě a jsou vstřebávány do střeva. Rozhodující podíl má pyridoxol, pyridoxalfosfát a pyridoxalaminfosfát.

Dobrým zdrojem vitamínu B6

jsou játra, maso vepřové, makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, špenát, kapusta,zelenina, avokádo, mrkev, ořechy, obiloviny a celozrnný chléb.

Vitamín B12 (kobalamin) je důležitý především pro správnou funkci krvetvorby, podílí se na syntéze DNA a ATP a je nezbytný pro správnou funkci nervového systému. Hlavním zdrojem tohoto vitaminu v potravě jsou živočišné produkty: vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti. Správný přísun potřebného množství vitaminu B12 do organizmu zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Vitamin B12 je součástí preparátů pro léčbu onemocnění jater, střev a slinivky břišní.

Nedostatek B6  (kobalaminu) se projevuje chudokrevností (perniciózní anémie), hubnutím, zhoršováním paměti, duševní výkonnosti, svalové koordinace, třasem a "mravenčením" v končetinách. Jazyk je nápadně červený a lesklý, jeho povrch vyhlazený (glossitis atrofica) z důvodu vymizení veškerých papil. Zpočátku je postižen jen hrot, později přechází do obrazu tzv. Hunterovy glossitis, která je součástí perniciózní anémie. Dalšími příznaky deficitu jsou neprospívání a neurologické příznaky. Dospělý člověk si tvoří zásoby (2–5 mg) vitaminu B6 v játrech, které pokrývají jeho potřebu na dobu 5–10 let. Zásoby, které si vytvoří novorozenec in utero (přibližně 25 μg), se vyčerpají již za 3–5 měsíců.